Veľmi sa teším, že dnes môžem privítať v interview Lýdiu Machovú, ktorá je polyglotka, jazyková mentorka, tlmočníčka a rečníčka. Sama sa naučila 9 jazykov a učí ľudí učiť sa cudzie jazyky. Ako Lýdia hovorí: “zábavne, systematicky a hlavne s výsledkami”. Nájdete ju na: www.jazykovymentoring.sk a na Facebooku >>>
Nora: Som naozaj veľmi rada, že si prijala toto pozvanie. Začnem hneď na úvod otázkou, ktorá asi mnohých zaujíma najviac. Prečo si sa rozhodla venovať Jazykovému mentoringu a ako si sa k tomu dostala?
Lýdia: Ďakujem pekne za pozvanie.
Jazykový mentoring je v podstate môj vlastný spôsob, ako vyučovať jazyky bez toho, aby som niekoho tie jazyky učila. Vždy som sa rada učila jazyky a ako si spomenula, momentálne sa učím už deviaty. Každé dva roky si priberám nejaký nový jazyk a 7 ich ovládam na plynulej úrovni. Dlhé roky som vyučovala angličtinu, trošku aj nemčinu a bola som frustrovaná z toho, prečo sa moji študenti nehýbu vpred a prečo nedosahujú také výsledky ako ja… Ľudia mi hovorili, že to je mojim talentom na jazyky a že som výnimočná. Lenže neskôr som pochopila ten rozdiel, keď som spoznala komunitu polyglotov. Polygloti sú ľudia, ktorí ovládajú kopec jazykov tak ako ja. Všetci máme niečo spoločné a začala som si preto všímať, čo robíme s tými jazykmi inak. To som sa pokúsila pretaviť do súhrnu informácií a odporúčaní, ktoré teraz ponúkam ako Jazykový mentoring: čiže učím ľudí učiť sa jazyky.
To znamená, že ľudia sa učia rôzne jazyky sami, ako samoukovia, ale ja ich vediem k tomu, ako. Takže k Jazykovému mentoringu som sa dostala úplne prirodzene, vďaka vlastnej túžbe pomôcť svojim študentom. Pochopila som, že im nepomôžem, keď ich budem vyučovať hodiny a hodiny, ako je to bežne zaužívané: študenti prídu na hodinu, tam si to odsedia, ja im niečo poviem, porozprávame sa, pôjdu domov a sú nespokojní, lebo doma aj tak nič neurobia, takže ďalší deň to aj tak zabudnú. Možno to aj ty poznáš z tvojich skúseností so študentmi… Takže tam som pochopila, že to, čo majú polygloti spoločné je, že sa všetci učia sami, zábavne a baví ich to. Začala som si klásť otázku, ako by to mohlo začať baviť aj ľudí, ktorí sa učia jeden alebo dva jazyky. A tak vznikol Jazykový mentoring.
Nora: Čo tebe osobne Jazykový mentoring dáva?
Lýdia: Pre mňa to je životná misia, moje naplnenie… Ani nehovorím, že mám prácu, lebo práca sa väčšinou spája s tým, že niečo musím spraviť… Mňa to neskutočne baví, lebo mám pocit, že sa mi podarilo prísť na niečo veľmi zaujímavé, jedinečné a hlavne vidím, ako to ľuďom funguje. Venujem sa tomu už 3 roky a kurzami nám prešli tisícky ľudí, ktorí úplne menia svoj prístup k učeniu sa jazykov. Je nepopísateľne úžasné vidieť toto v praxi a dostávať takéto spätné väzby od ľudí:
Lýdia, zmenila si mi život. Dlho som si myslela, že sa nikdy nemôžem naučiť angličtinu, že nemám na to talent a teraz pri tebe viem, že sa to dá, len musím zamakať a je to naozaj nádherné. (Takéto reakcie sa Lýdii dostávajú od jej klientov veľmi často.)
Mne osobne to zmenilo život tiež. Každý deň žijem Jazykovým mentoringom a veľmi sa teším aj na to, ako to budeme ďalej rozvíjať a rozširovať ďalej do sveta.
Nora: Je super, že napĺňaš svoje vlastné poslanie v rámci toho, že pomáhaš druhým ľuďom napĺňať v živote to ich.
Lýdia: Áno, naozaj som sa v tom našla. Kedysi som si robila aj talentový test, Gallupov StrengthsFinder a ako najsilnejšie talenty mi vyšli, že som Learner (teda že sa rada učím) a Activator (teda že aktivizujem, motivujem druhých ľudí). Tak si hovorím, že som si vlastne vymyslela úplne skvelú prácu, lebo motivujem druhých ľudí, aby sa učili. Myslím, že som povolaná takéto niečo robiť a ušila som si to presne na seba. Pretože Jazykový mentoring je niečo, čo neexistovalo, tento koncept som si vymyslela a už teraz sa vo svete vyskytuje viacero ľudí, ktorí to pomaličky začínajú nejako preberať alebo opakovať. No vymyslela som si to úplne podľa seba. Baví ma na tom najviac to, že jednak pomáham ľuďom a robím to zároveň spôsobom, ktorý mi je vlastný, a ktorý mňa osobne tiež rozvíja. Napríklad rada rečním, robila som rôzne prednášky naživo, kde sa to snažím ľuďom podať nejakou zaujímavou, vtipnou formou, a moja práca je hlavne o ľuďoch, či už osobne alebo cez internet.
Nora: Prečo myslíš, že mnohí ľudia majú problém naučiť sa cudzí jazyk? Čo máš odpozorované z každodenného mentoringu?
Lýdia: V prvom rade si myslím, že to všetko začína od zlého nastavenia. Pre mnohých ľudí je bežné, že keď sa chcú naučiť jazyk, tak sa prihlásia do jazykovky. To považujú za jediné riešenie. Alebo idú na nejaký drahý zahraničný kurz, napríklad na Maltu alebo do Londýna. A keď sa človek takto nastaví a očakáva, že toto ho dostane k želanému výsledku, tak sa to nemôže nikdy reálne stať, pretože človek, ktorý iba pasívne príde na nejaký kurz a čaká, čo ho učiteľ naučí, keď mu za to zaplatí, len stráca čas a peniaze.
Jazyk je zručnosť, ktorú sa treba naučiť opakovaním určitých činností. Napríklad čítaním množstva textov, počúvaním nahrávok a rozprávaním sa s ľuďmi. Naozaj nie je iná cesta. A pokiaľ je niekto tomu ochotný venovať len tú hodinku v jazykovke týždenne a aj to v nejakej skupine a spôsobom, ktorý ho veľmi nebaví, tak sa ďaleko nedostane. ~ Lýdia Machová
Väčšina z nás má skúsenosť s tým, že do školy alebo jazykovky sme chodili napríklad na angličtinu alebo nemčinu, ale necítime sa v tom jazyku komfortne. Často sú tam naozaj veľmi šikovní učitelia a zaujímavé metódy, ale pokiaľ je človek nastavený tak, že raz – dvakrát týždenne príde na hodinu, tak to jednoducho nestačí. Preto si myslím, že všetko sa začína od toho nastavenia. Keď človek pochopí, že sa chce naučiť cudzí jazyk a ide hľadať cestu, ako sa k tomu dostane a je ochotný tomu venovať aj viac času, potom to začína byť zaujímavé. Metód, ako sa dajú naučiť jazyky, je obrovské množstvo, ale začína sa to tým, či si človek vlastne chce vytvoriť čas a hľadať cestičky, ako si ten čas nájsť.
Nora: Aké si si všimla najčastejšie chyby, ktoré ľudia robia v učení sa cudzieho jazyka?
Lýdia: V škole nás, žiaľ, nikto neučil, ako sa máme učiť sami, takže ja sa ani ľuďom nečudujem, že to veľmi nevedia. Čo väčšinou počúvam od ľudí, tak napríklad majú doma nejaké staré stredoškolské učebnice, ako je Headway, a majú pocit, že keď sa chcú učiť jazyk, tak potrebujú hlavne učebnicu. A teda sedieť nad knihami a učiť sa. To je taká naša bežná predstava o učení sa.
Ale napríklad učebnica, ktorá môže byť dobrá na kurz, je absolútne nepoužiteľná pre samouka, pretože tam napríklad nie sú odpovede k cvičeniam. Mnohí ľudia tiež automaticky siahnu po gramatike a majú pocit, že keď sa tú gramatiku poriadne nabiflia, tak potom budú ten jazyk vedieť. No mnohí si neuvedomujú, že treba začať rozprávať.
Rozprávania sa každý samozrejme bojí a chce si počkať na to obdobie, keď už bude vedieť dosť slovíčok alebo gramatiky, aby mohol začať rozprávať. A ten moment nie a nie prísť, pretože cez gramatiku sa nemôžeme naučiť rozprávať.
S učením je to veľmi prirodzené. Platí, že sa zlepšuje len to, čo cvičíme, a preto keď rozprávame jednu minútu počas celého týždňa, tak to rozprávanie sa nemôže výrazne zlepšiť. Takže ja sa snažím ľuďom vysvetľovať aj to, že treba jednoducho začať rozprávať. Pripraviť sa na to, že môžem robiť chyby, že je to v poriadku a že ma nikto za to nebude odsudzovať. Hlavne treba ale začať pravidelne rozprávať. ~ Lýdia Machová
To isté platí o pravidelnom počúvaní. Veľa ľudí sa sťažuje, že nerozumie po anglicky, že to je príliš rýchly jazyk. A nepustia si seriál alebo film v angličtine, pretože sa toho boja. Ale práve cez masívny kontakt s jazykom sa to porozumenie stále viac zlepšuje. Takže ono to naozaj s učením jazyka nie je komplikované, je to pomerne jednoduché. Najťažšie na tom asi je, že si musím povedať, že je to moja priorita a chcem tomu venovať každý deň. Aj keď len 15-20 minút, ideálne 30-60 minút, myslím, že to je taký ten ideálny čas. Keď sa tomu jazyku budem venovať takmer akýmkoľvek spôsobom, tak sa tie výsledky určite dostavia.
Nora: Aké sú podľa teba dlhodobé výhody toho, keď ľudia hovoria cudzími jazykmi? Ty to môžeš teda naozaj zo svojej vlastnej skúsenosti potvrdiť, keďže hovoríš už 9 jazykmi.
Lýdia: Jasné, no ja som v tomto trošku extrém. Samozrejme si nemyslím, že človek by sa bežne mal učiť 9 jazykov, nie je to nevyhnutnosť pre život. Ale myslím si, že my Slováci, Česi a ľudia z malých krajín sa bez jedného-dvoch cudzích jazykov jednoducho nezaobídeme, ak chceme niekedy z našej krajiny vyjsť hoci len na dovolenku. Takže to vnímam tak, že pre ľudí, s ktorými pracujeme v Jazykovom mentoringu, je najsilnejší dôvod ten, že chcú žiť v tomto svete tu a teraz. A bez takej angličtiny je to dnes veľmi ťažké.
Pokiaľ chcem niekam vycestovať, tak aby som sa dohovorila, pokiaľ chcem získať nejaké informácie o téme, v ktorej sa chcem zlepšiť, či je to nejaký sebarozvoj alebo nejaká pracovná záležitosť, tak 95 % tých informácií nájdem v angličtine. Takže keď si to neviem prečítať, moje možnosti sú obmedzené. Alebo ak napríklad nájdem nejaké videá na YouTube, no nerozumiem im, tak si musím počkať, či niekto nenatočí video v slovenčine.
Myslím si, že pokiaľ niekto ovláda cudzí jazyk, tak jeho kvalita života je neporovnateľne lepšia a na druhej strane človeka veľmi teší aj to, keď sa sám rozvíja. Všetci sme svojím spôsobom na to nastavení, že keď sa rozvíjame a rastieme, tak máme radosť. ~ Lýdia Machová
Dokonca som niekde čítala krásny citát, myslím, že to bolo v knihe Tima Ferrisa: 4-hodinový pracovný týždeň, a povedal, že opakom radosti nie je smútok, ale nuda. Veľmi sa mi táto myšlienka páčila, pretože keď sa človek nudí a nerozvíja sa, tak ani nemôže byť šťastný. Vidím to na ľuďoch, ktorí sa začnú venovať jazyku, ktorý niekoľko rokov odkladali, a zrazu rastú a cítia, že sa to zlepšuje, a neskutočne ich to napĺňa na osobnej úrovni. Takže externé výhody sú, že sa dorozumiem a viem vycestovať, ale na druhej strane je veľmi dôležitý aj vnútorne dobrý pocit z toho, že robím niečo pre seba, vzdelávam sa. A to je podľa mňa krásne.
Nora: Čo máš na Jazykovom mentoringu najradšej?
Lýdia: To, že pomáhame ľuďom, aby pomohli sami sebe. To je také pekné poslanie, pretože my ľudí učíme určité zručnosti, ktoré oni potom často využívajú v budúcnosti aj v úplne iných obastiach. Neskutočne často sa nám to stáva, že človek si prejde naším 2-mesačným kurzom, naučí sa učiť jazyky a zrazu nám potom napíše, že…
Počuj Lýdia, mne sa celkovo tak zlepšil život, že som zrazu lepšie zorganizovaná a zrazu som si našla konečne čas aj na cvičenie.
Zároveň učíme ľudí, ako sa majú učiť jazyky využitím nie úplne aktívneho času. Napríklad, keď doma upratujeme alebo robíme nejakú dlhšiu činnosť, ako je umývanie okien, oberanie čerešní na záhrade alebo hocičo podobné, môžete popri tom počúvať podcasty, nahrávky a je to úžasný priestor na nenútenú prácu s jazykom. Veľmi často sa nám stáva, hlavne ženy často povedia niečo na štýl:
Zistila som, že mám službu na chodbe a musím ísť umyť schody… Predtým som si vždy hovorila, do kelu, zase to musím ísť urobiť a teraz že, jéééj, super, mám polhodinu na francúzsky podcast.
Toto sa mi neskutočne páči a obrovské množstvo ľudí nám povedalo, že sme im zmenili život. Mať prácu, v ktorej človek dostáva takúto spätnú väzbu, je na nezaplatenie.
Nora: Je to úplne úžasné a hlavne to ľudí rozvíja, tak ako hovoríš, po všetkých stránkach…
Lýdia: Áno, áno presne.
Nora: Čo je pre teba hnacím motorom?
Lýdia: Moje poslanie. Mám pocit, že mám morálnu povinnosť dať ľuďom vedieť o tom, ako sa tie jazyky naučia, keď už som na to prišla. Myslím si totiž, že mám jedinečnú pozíciu. Na jednej strane som skúsená v učení sa jazykov a zároveň som 10 rokov vyučovala jazyky, takže som to videla aj z pohľadu študenta cudzieho jazyka, ako aj z pohľadu učiteľa. Okrem toho som angličtinu a nemčinu vyštudovala na univerzite, takže mám aj profesionálnu skúsenosť s obidvoma jazykmi ako tlmočníčka.
Nora: Aké máš ďalšie plány a čo v Jazykovom mentoringu pripravujete? Na čo sa ľudia môžu tešiť?
Lýdia: Dobre hovoríš, že pripravujete, lebo teraz už v Jazykovom mentoringu našťastie nie som sama. Máme 10-členný tím a baby sú úplne úžasné. Vastne všetky sú to moje bývalé študentky alebo absolventky našich programov, ktoré to neskutočne oslovilo a chcú šíriť tento koncept ďalej. Spolu vylepšujeme naše kurzy, aby sme pomohli ľudom hlavne v konverzácii a chystám sa napísať aj knižku, ktorou by som chcela celé svoje know-how zhrnúť do jednej ucelenej podoby a aby sa to teda dostalo k ešte viac ľudom.
Celý Jazykový mentoring robíme už aj medzinárodne ako Language Mentoring, máme aj druhú stránku a tam ponúkame všetky kurzy v angličtine. Takže v tomto budeme určite pokračovať a priberáme stále nových ľudí aj do tímu, pretože vidíme obrovský záujem o tieto kurzy zo strany verejnosti.
Najnovšie to veľmi oslovilo aj mamičky na materskej, pretože mnohé nemajú čas chodiť niekam na pravidelné jazykové kurzy, ale zároveň majú obrovskú túžbu využiť čas na materskej, aby sa zlepšili a popracovali na sebe. Tiež si uvedomujú, že po materskej budú musieť chodiť na pohovory a zaradiť sa do toho pracovného života. Je to úžasné spojenie toho, čo oni majú momentálne k dispozícii a toho, ako môžeme pomôcť my. Takže máme kurzy špeciálne aj pre mamičky a mamičky sa nám mimochodom ukázali akoúplne najakčnejšie v samoučení. Mysleli si, že nebudú mať popri prebaľovaní a kočíkovaní ani 15 minút denne, ale ukazuje sa, že tomu vedia dať 15, aj 20 hodín týždenne, čo je naozaj neuveriteľné.
Nora: To je úplne úžasné, človek by si myslel, že keď je mamička na materskej, nevygeneruje žiadny voľný čas, ale ako si hovorila, mamičky majú veľmi často veľmi veľkú chuť a túžbu a tým je to pre ne aj taký hnací motor a vedia si ten čas vygenerovať…
Lýdia: To si veľmi presne povedala, že vygenerovať si ten čas, lebo si myslím, že čas nie je o tom, či ho mám alebo nemám, ale či si ho vytvorím alebo nevytvorím. Pokiaľ je pre mňa niečo prioritou tak si ho vytvorím. Možno strávim menej času na Facebooku, možno si nepozriem večer sitcom v slovenskej telke, ale pozriem si napríklad na Netflixe nejaký seriál v angličtine. Hocičo jednoduché, čo mi pomôže získať kopec kontaktu s konkrétnym jazykom.
Nora: Mohla by si sa na záver nášho rozhovoru podeliť o nejaký konkrétny jednoduchý tip, čo môžu naši čitatelia spraviť hneď teraz, aby videli nejaký efekt sami na sebe?
Lýdia: S učením cudzieho jazyka treba začať po malých krôčikoch a hlavne hneď. Existuje veľmi veľa zaujímavých metód ako sa dajú učiť jazyky, ale ja odporúčam takú najjednoduchšiu pre Slovákov a Čechov. Ísť do jazykovej sekcie väčšieho kníhkupectva, napríklad Martinus, Panta Rhei, a opýtať sa, kde majú dvojjazyčné knihy. My ich máme na Slovensku a v Čechách neskutočne veľa. Dvojjazyčná knižka v angličtine, v nemčine, v španielčine, francúzštine v podstate znamená, že na ľavej strane máme vždy príbeh v cudzom jazyku a na pravej strane to máme preložené do slovenčiny alebo do češtiny. Treba si vybrať takú knižku, ktorá nás zaujala, dať si ju doma na nočný stolík a povedať si, že každý deň si z tej knižky prečítam dve, tri, možno štyri strany a nejsť spať predtým, než to spravím.
A človek uvidí, že si dokáže vytvoriť takú príjemnú rutinu a systém. A keď sa tomu začne pravidelne venovať, zistí, že ho to vlastne baví. Netreba sa vzdať, ani keď tomu nerozumiem, pretože mám ten preklad napísaný na pravej strane. Keď nejakému slovíčku alebo výrazu nerozumiem, tak si to hneď viem pozrieť na opačnej stránke a nemusím ani vyťahovať slovník. Preto odporúčam tento spôsob, lebo je to naozaj také pekne premostenie. Väčšinou to ľudí veľmi chytí.
Takže keď si človek vytvorí takýto návyk, je to veľmi, veľmi pozitívne a potom samozrejme do toho treba pridávať aj iné veci, napríklad počúvať podcasty alebo keby sme už išli veľmi do hĺbky, existuje napríklad špeciálna metóda na vypisovanie slovíčok, metóda Goldlist, kde si človek do zošita vypisuje slovíčka napríklad z tej knižky a každý deň si len vytvorí taký zoznam a postupne zisťuje, koľko si z toho zapamätal. Existuje veľmi veľa zaujímavých metód, ale keď chce niekto naozaj rýchlu radu, čo môže spraviť hneď, tak určite odporúčam dvojjazyčné knižky.
Nora: To je určite veľmi dobrý a osvedčený spôsob, ako sa rýchlo nakopnúť a rýchlo sa začať učiť nejaké slovíčka, ale nielen izolovane, ale v konkrétnych súvislostiach, v nejakom kontexte… No ale na záver máš ešte prichystaný pre našich čitateľov aj DARČEK… Prezradíš nám, čo to je?
Lýdia: Jasné, je super, že sme vlastne spomenuli tú metódu Goldlist, lebo keď niekoho zaujíma, ako sa dajú do zošita vypisovať slovíčka, tak môj DARČEK sa vám bude hodiť. Ide o môj prednahratý webinár, v ktorom vysvetlím základy o učení sa jazyka aj na praktických príkladoch. Súčasťou toho webinára je aj môj 40-stranový ebook, kde je táto metóda pekne vysvetlená do detailov. Takže vrelo odporúčam, ak sa chce niekto začať učiť angličtinu, oprášiť si základy toho, čo už mal, tento webinár mu môže veľmi výrazne pomôcť.
Nora: Už len upresním, že tento webinár môžete nájsť na web stránke www.jazykovymentoring.sk hneď na hlavnej stránke a dozviete sa tieto overené tipy na zlepšenie sa v akomkoľvek jazyku. Veľmi pekne ti ďakujem za tento darček.
Zároveň ti ďakujem aj za tvoj čas a všetky úžasné zaujímavé informácie, o ktoré si sa s nami podelila. Viem, že by sa o tom dalo rozprávať ešte oveľa viac, ale pokiaľ vás dnešný rozhovor zaujal, tak si pozrite viac detailov na www.jazykovymentoring.sk a takisto môžete zájsť aj na Facebook alebo Instagram a tam takisto nájdete Jazykový mentoring a všetko, čo Lýdia tvorí spolu so svojím tímom. Lýdiine rady vám určite skvele pomôžu zlepšiť sa v cudzom jazyku. Možno oveľa rýchlejšie, ako si v tejto chvíli myslíte…
Lýdia: Veru tak, je to omnoho rýchlejšie, ako si väčšina ľudí myslí, tú skúsenosť máme jednoznačne a keď už si spomenula ten Facebook, tak iba poviem, že tam dávame veľmi veľa bezplatných tipov na konkrétne stránky pre konkrétne jazyky. Tiež publikujeme články o učení sa jazykov, takže tiež odporúčam sledovať, myslím si, že vás to môže dosť nakopnúť v učení sa cudzieho jazyka.
Napíšte do komentárov pod naším dnešným rozhovorom, čo vás najviac zaujalo a spolu s Lýdiou sa už teraz tešíme na vaše komentáre. Takže ešte raz ti veľmi, veľmi pekne ďakujem Lýdia, že si prijala toto pozvanie.
Lýdia: Ďakujem aj ja veľmi pekne za rozhovor a pozdravujem všetkých čitateľov Štastia na dosah.